Roman o zacjeljivanju, pronalasku smisla postojanja pojedinca u ovom izranjavanom i apsurdnom svijetu

Auður Ava Ólafsdóttir: Hotel Tišina


Prijevod s islandskoga: Tatjana Latinović

Sandorf, 165 stranica, cijena: 135 kn, 2020.

 

Koliko je dovoljno da bi se čovjekovo postojanje samom čovjeku činilo smislenim? To je pitanje kojim se bavi islandska autorica Auður Ava Ólafsdóttir u svom petom romanu Hotel Tišina (s islandskoga prevela Tatjana Latinović).

Jónas Ebeneser je čovjek koji je odlučio počiniti samoubojstvo. Svi njegovi čvrsti oslonci su nestali kad je prešao četrdesetu. Više nema brak, njegova dvadesetšestogodišnja kći nije njegova biološka kći, njegova voljena majka čiji je razum preuzeo Alzheimer živi u staračkom domu, a Svanur, jedini muškarac koji se s njim rado druži, nije osoba za druženje koju bi Jónas inače sam odabrao. Praktičan i skroman po naravi, Jónas odlučuje da se ipak neće ubiti puškom jer ne želi ostaviti nered iza sebe, nered koji bi njegova kći trebala čistiti. Zato rezervira sobu u Hotelu Tišina u nedavno ratom razorenoj državi, a na put nosi stare dnevnike koje je vodio kao dvadesetogodišnjak i bušilicu s nešto alata kako bi vlastito smaknuće uspješno obavio.

Autorica dijeli roman na dva dijela: Tijelo i Ožiljci. Tijelo i tjelesnost su teme o kojima u književnosti pretežito progovaraju autorice, koristeći pritom ženske likove. Stavljajući muškarca u središte zbivanja, Auður Ava Ólafsdóttir dokazuje da su tijelo i tjelesnost univerzalne teme. Jónas nije samo muškarac koji je izgubljen u kontekstu svog života, već je i muškarac koji je izgubio vezu sa sobom, svojom duhovnom i svojom tjelesnom stranom. Gledajući svoj odraz u ogledalu, on kaže: „S jedne strane sam ja, a s druge strane moje tijelo. Jedno drugom nepoznati.“ Čitajući svoje dnevnike čijim citatima se presijeca roman, što na trenutke djeluje kaotično, Jónas se ne može sjetiti ni što je mislio ni na koga je mislio kad je opisivao različite događaje.

Dolaskom u državu u kojoj i ljudima i životinjama već na prvi pogled nešto nedostaje i u kojoj je cijela jedna generacija muškaraca izbrisana, oko Jónasa se otvara niz problema koje se osjeća pozvanim riješiti. Od čovjeka kojem se činilo da nikome nije potreban, u bezimenoj državi, Jónas postaje čovjek kojeg svatko treba za nešto; za pokvarene tuševe, začepljene cijevi, vrata i kvake ormara, razbijene prozore... Popravljajući stvari, Jónas unosi smisao u svoje postojanje. On je onaj čiji su ožiljci nebitniji, on je onaj koji konačno ima svrhu. Od onoga tko rijetko govori i odgovara, on postaje osoba koja konačno osjeća da ima nešto reći. Hotel Tišina je zapravo metafora samog Jónasa Ebenesera: zapušteni prostor u devastiranom okružju čije sobe nakon popravaka dobivaju prve rezervacije.

Premda autorica ne imenuje državu u kojoj se nalazi Hotel Tišina, takvih država, nažalost, imamo u novijoj povijesti na izbor. Kritiku takva užasa autorica uglavnom stavlja u usta onih koji su ga proživjeli. Ironičnim izjavama prikazuje apsurd rata i poslijeratnog stanja: „Iste firme proizvode oružje, unajmljuju plaćenike i onda poslije rata rade na obnovi. Sad ti isti tipovi grade ovdje tvornice lijekova i ljekarne. Pitaju boli li ljude glava i prodaju im aspirine. Kažu, nema razloga da ikog išta boli.“

Iako sama tema samoubojstva nije ni najmanje humoristična, humor je spretno uvučen u teške misli i situacije. Zbog toga je roman Hotel Tišina ponajviše roman o zacjeljivanju, pronalasku smisla postojanja pojedinca u ovom izranjavanom i često apsurdnom svijetu.


Viktorija Božina (1990.) autorica je romana ''Turbofolk'' (Sandorf, 2018.)

 




madraci cvijeće horoscope vicevi sanovnik horoskop kalkulator recepti sound test cosmetics blumen lektire poruke smrtovnice knjige jastuci računanje postotka Biznis ideje ljubavni sat evri u dinare gledalica vrijeme sutra umrli danas Weight Loss Injections